اندازه نینتندو سوییچ ۲ احتمالا با نسل قبلش متفاوت باشد ویدئویی از ربات انسان‌نمای S1 که سرعت و دقتی حیرت‌انگیز دارد رئیس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد آیا گلکسی واچ ۷ با قابلیت نظارت بر قند خون عرضه می‌شود؟ با هوش مصنوعی گوگل مکالمه زبان انگلیسی تمرین کنید | ویژگی جدید موتور جست‌وجوی گوگل ویژگی انتقال تماس بین دستگاه‌ها به گوگل میت اضافه شد متاورس شرکت متا همچنان میلیاردها دلار ضرر روی دست مارک زاکربرگ می‌گذارد ظرفیت باتری قاب گلکسی بادز ۳ پرو مشخص شد آسیا بلاخیزترین قاره است کاهش قابل‌توجه حجم آپدیت‌های ویندوز ۱۰ با فناوری جدید مایکروسافت مدل پایه Surface Laptop 6 در راه است اگر آیفون دارید، می‌توانید بدون رمز وارد واتس‌اپ شوید اپل هوش مصنوعی خود را معرفی کرد | اینترنت لازم نیست؛ پردازش کنید! امضای جو بایدن پای لایحه «فیلترشدن یا فروش تیک‌تاک» |‌ اپلیکیشن چینی چه می‌کند؟ افزایش کاربران Threads | رقیب X حالا ۱۵۰میلیونی است برخی از مشخصات شیائومی ۱۵ لو رفت + جزئیات اعضای هیئت‌مدیره «انجمن هوش مصنوعی ایران» انتخاب شدند درباره ماه کامل صورتی که امشب (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در آسمان می‌درخشد + دلیل نامگذاری کاهش تولید اپل ویژن پرو به‌دلیل تقاضای کمتر از حد انتظار قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن معرفی شد ویکی‌پدیای فارسی یک‌میلیونی شد
سرخط خبرها

چرا برخلاف نظر مارک زاکربرگ، متاورس نیازی به VR ندارد؟ | مشکلات واقعیت مجازی متا

  • کد خبر: ۱۳۳۲۲۹
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
چرا برخلاف نظر مارک زاکربرگ، متاورس نیازی به VR ندارد؟ | مشکلات واقعیت مجازی متا
رویای «متاورس» مارک زاکربرگ ذهن خیلی از سرمایه‌گذاران را مشغول کرده است؛ اما برای هرمان نارولا، مدیرعامل بریتانیایی یونیکورن، متا در چشم‌اندازش چند موضوع اساسی را نادیده گرفته است.

شهرآرانیوز - رویای «متاورس» مارک زاکربرگ برای سرمایه‌گذاران به یک کابوس تبدیل شده است. بازی واقعیت مجازی Horizon Worlds، اولین تلاش او برای ورود به این فضا، فقط بر نگرانی‌ها افزوده است. این پلتفرم اجتماعی به دلیل جذب آهسته، باگ‌های مداوم و آواتارهای نامطلوب موردتمسخر قرار می‌گیرد. باوجود این انتقادات، زاکربرگ درباره تبدیل فیسبوک به یک «شرکت متاورس» خوش‌بین است. اما برای هرمان نارولا، مدیرعامل بریتانیایی یونیکورن، متا در چشم‌اندازش یک موضوع اساسی را نادیده می‌گیرد.

به گزارش سایت تکنولوژی thenextweb نارولا هفته گذشته در دانشگاه استنفورد گفت: «مشکل آن‌ها واقعیت مجازی است. سرمایه‌گذاری روی سخت‌افزار بسیار پرهزینه است، زیرا خیلی دشوار است که سرمایه‌شان را برگردانند.»

البته نارولا هم نقشه‌های متاورس خودش را دارد. شرکت او یک دهه را صرف ساختن دنیاهای مجازی کرده است؛ از شبیه‌سازی بازی‌های جنگی برای ارتش ایالات متحده تا ساخت یک مهمانی تعاملی برای طرفداران کی - پاپ. او همچنین کتابی به نام «جامعه مجازی» (Virtual Society) نوشته است که چارچوبی نظری را برای متاورس ترسیم می‌کند. در ذهن نارولا، متاورس شامل شبکه‌ای از تجربیات دیجیتال است که افراد می‌توانند بدون استفاده از هدست و فقط با یک تلفن یا رایانه شخصی وارد آن شوند.

چرا برخلاف نظر مارک زاکربرگ، متاورس نیازی به VR ندارد؟ | مشکلات واقعیت مجازی متا
دنیای مجازی Improbable شامل نسخه آزمایشی Midwinter’s Scavengers که برای ۱۰۰۰۰ بازیکن ظرفیت دارد.

نارولا اعتراف می‌کند که VR به غوطه‌ورشدن کاربر در دنیای مجازی کمک می‌کند اما به چیز مهم‌تری هم نیاز دارد: حضور.

او غوطه‌وری را «احساس واقعی‌بودن جهان» توصیف می‌کند. در مقابل «حضور» کمک می‌کند «احساس کنید دنیا شما را واقعی می‌پندارد». برای ایجاد این حس، اقدامات کاربر باید واکنش‌ها و امواجی را در سراسر دنیای مجازی ایجاد کند.

نارولا ادعا می‌کند که حضور، نیازی به VR ندارد. برای مثال، او به Minecraft، Roblox و Fortnite اشاره می‌کند، که آن‌ها علی‌رغم گرافیک نسبتاً ابتدایی‌شان، «حضور» را تداعی می‌کنند و همین آن‌ها را بین محبوب‌ترین‌های جهان قرار می‌دهد.

چرا برخلاف نظر مارک زاکربرگ، متاورس نیازی به VR ندارد؟ | مشکلات واقعیت مجازی متا
از زمانی که نارولا Improbable را در سال ۲۰۱۲ تاسیس کرد، این شرکت بیش از ۷۰۰ میلیون دلار رشد کرده و ارزش آن بیش از ۳ میلیارد دلار شده است.

به گفته نارولا، «متاورس» مبتنی بر واقعیت مجازی زاکربرگ چندین مشکل دارد. یکی از آن‌ها هزینه است: هدست جدید Quest Pro VR با قیمت 1500 دلار به فروش می‌رسد. پیشرفت‌های فنی - از جمله قابلیت‌های ردیابی چشم و واقعیت مختلط - به‌روزرسانی‌های عمده‌ای را ارائه می‌کنند، اما قیمت آن‌ها برای بیشتر مشتریان بسیار زیاد است. خود زاکربرگ این مانع را پذیرفته است. او هدست جدیدش را دستگاهی برای مشتریان خاص توصیف می‌کند و قصد دارد سال آینده یک نسخه برای مصرف‌کننده عادی عرضه کند. تحقیقات نشان می‌دهد که عموم مردم برای خرید هیچ‌کدام از آن‌ها اشتیاق نخواهند داشت.

متا همچنین گام‌های آزمایشی‌ای برای یکپارچه‌سازی دستگاه‌ها برداشته است. این شرکت قصد دارد هر دو نسخه وب و موبایل Horizon Worlds را راه‌اندازی کند که دسترسی بدون هدست VR را امکان‌پذیر‌ می‌کند، اما این کار خطر ایجاد یک تجربه دو لایه را زیاد می‌کند.

متاورس زاکربرگ مشکلات دیگری هم دارد. درواقع هرچه کاربران آن بیشتر شوند نیاز شبکه‌ای آن هم بیشتر می‌شود. بنابراین متاورس برای ارتقای این ویژگی به یک تغییر اساسی در فناوری‌اش نیاز دارید.

بسیاری از منتقدان یک نگرانی دیگر هم درباره متاورس دارند؛ اینکه شرکت ارائه‌دهنده، متاورس را کنترل کند. برای جلوگیری از این آینده وحشتناک، نارولا می‌خواهد یک فناوری بحث‌برانگیز دیگر را ارائه کند: بلاک‌چین.

حامیان متاورس مبتنی بر بلاک‌چین به دو مزیت کلیدی آن اشاره می‌کنند: تمرکززدایی و تعامل‌پذیری. اولی باعث می‌شود داده‌ها در یک دفتر کل ذخیره شوند تا هیچ شرکتی نتواند آن‌ها را کنترل کند. تعامل‌پذیری هم با ایمن‌سازی رمزنگاری مبادلات داده به دست می‌آید. برای مثال کاربران می‌توانند به راحتی لباس‌های آواتارشان را بین دنیا‌های مجازی مختلف منتقل کنند. درباره بلاک‌چین نگرانی‌هایی هم وجود دارد: مقیاس‌پذیری فناوری، تأثیرات زیست‌محیطی و تمایل به گرفتن پول نقد کریپتو. اما به نظر می‌رسد نارولا مطمئن است که مزایای این روش بیشتر از مضراتش خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->